Διατροφή και Δέρμα

Η ομορφιά σας δεν εξαρτάται μόνο από ό,τι περιέχει το νεσεσέρ με τα καλλυντικά σας, αλλά και από ό,τι περιέχει το πιάτο σας. Τυχόν ελλείψεις σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά μπορεί να οδηγήσουν σε θαμπά μαλλιά, σε ξηρό δέρμα ή σε νύχια που σπάνε εύκολα.
Ο σολομός είναι πλούσιος σε βιταμίνη Ε, που συμβάλλει στην πρόληψη της γήρανσης του δέρματος και ενισχύει την ανθεκτικότητά του. Επίσης, είναι πηγή των πολυακόρεστων ω-3 λιπαρών οξέων, που συμμετέχουν στη σύνθεση της προστατευτικής κεράτινης στιβάδας του δέρματος.
Πηγές πρωτεΐνης, όπως το άπαχο κρέας, το ψάρι, το κοτόπουλο, το ασπράδι του αυγού και το τυρί με χαμηλά λιπαρά παρέχουν τα απαραίτητα συστατικά (αμινοξέα) για τη σύνθεση του κολλαγόνου, της ελαστίνης και της κεράτινης στιβάδας – της βασικής ασπίδας προστασίας του δέρματος.

Τα αντιοξειδωτικά είναι το «κλειδί» της αντιγήρανσης. Γι’ αυτό και συνιστάται η αύξηση της πρόσληψης των φρούτων και των λαχανικών.
Το καστανό ρύζι αποτελεί πλούσια πηγή των βιταμινών του συμπλέγματος Β (Β1, Β3, Β6, φυλλικό οξύ), οι οποίες συμμετέχουν στη σύνθεση των αμινοξέων, που αποτελούν τα βασικά δομικά υλικά της τρίχας και συμβάλλουν στη διατήρηση της ελαστικότητας του δέρματος.
Ο χαλκός είναι ένα ιχνοστοιχείο που συμβάλλει στη σύνθεση του κολλαγόνου της επιδερμίδας, αλλά και της μελανίνης. Η τελευταία ανευρίσκεται σε μεγάλη συγκέντρωση στα σκουρόχρωμα μαλλιά, ενώ εκτιμάται ότι αν η πρόσληψη χαλκού είναι μειωμένη, τα μαλλιά γίνονται πιο θαμπά. Το συκώτι, τα θαλασσινά, τα κάσιους, το σουσάμι, τα καρύδια και οι ηλιόσποροι είναι καλές πηγές χαλκού.

Όσο πιο κόκκινο είναι το φρούτο (π.χ. κεράσια, φράουλες, κόκκινα μούρα και σταφύλια), τόσο πλουσιότερο είναι σε ανθοκυάνες, οι οποίες εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες και ενισχύουν την αντιοξειδωτική άμυνα του δέρματος

Και τα μυρωδικά προσθέτουν στην ομορφιά σας, αλλά και στην υγεία σας, λόγω των πολύτιμων αντιοξειδωτικών τους ουσιών.
Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά είναι πλούσια σε φυλλικό οξύ, μία βιταμίνη του συμπλέγματος Β που συμμετέχει στη διαδικασία του πολλαπλα¬σιασμού των κυττάρων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του δέρματος.
 Καρύδια,τρώτε καθημερινά 4-5 για σνακ. Πρόκειται για τους πλουσιότερους σε ω-3 λιπαρά οξέα ξηρούς καρπούς,τα οποία δρουν ευεργετικά στο δέρμα και τα μαλλιά, συμβάλλοντας στη διατήρηση της φυσικής υγρασίας και λάμψης τους.
Το ασβέστιο των γαλακτοκομικών, εκτός από απαραίτητο μεταλλικό στοιχείο για γερό σκελετό, είναι πολύτιμο και για το δέρμα, επειδή συμβάλλει στη διατήρηση της υγρασίας του, καθώς και της σωστής δομής του κολλαγόνου. Εάν, μάλιστα, έχετε παρατηρήσει ότι τα νύχια σας είναι ιδιαίτερα εύθραυστα, τότε μπορεί να λείπει ασβέστιο από τον οργανισμό σας.
Το καρπούζι παρέχει στον οργανισμό σας λυκοπένιο, ένα αντιοξειδωτικό που έχει φανεί ότι προστατεύει την επιδερμίδα από τον ήλιο. Εναλλακτικά, καταναλώστε ντομάτες.
Τα πορτοκάλια, καθώς και όλα τα εσπεριδοειδή (λεμόνια, γκρέιπφρουτ κλπ.), είναι πηγές της αντιοξειδωτικής βιταμίνης C, που είναι απαραίτητη στη διαδικασία αναγέννησης των κυττάρων του δέρματος και των μαλλιών. Επίσης, συμβάλλει στη σύνθεση του κολλαγόνου και της ελαστίνης.
Η βιταμίνη Α είναι από τις σημαντικότερες βιταμίνες για το φυσιολογικό κύκλο ζωής των κυττάρων του δέρματος. Η έλλειψή της μπορεί να κάνει το δέρμα ξηρό, με μειωμένη ελαστικότητα. Περιέχεται μόνο σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης, όπως τα γαλακτοκομικά, τα αυγά και το συκώτι.
Ο ψευδάργυρος θεωρείται «σούπερ» ιχνοστοιχείο με επουλωτική δράση. Επίσης, η ανεπάρκεια ψευδαργύρου σχετίζεται με την εμφάνιση άσπρων στιγμάτων στα νύχια.
Τα πορτοκαλί φρούτα και λαχανικά, όπως τα καρότα, τα βερίκοκα, το μάνγκο και η παπάγια, είναι πηγές της β-καροτίνης, ενός ισχυρού αντιοξειδωτικού με φωτοπροστατευτική δράση

Ακμή

Και ποιός δεν έχει δει ένα ακνεϊκό δέρμα είτε στο οικογενειακό, συγγενικό, σχολικό, φιλικό είτε και εργασιακό περιβάλλον …? Πρόκειται λοιπόν για μια οικεία εικόνα που οι περισσότεροι μάλλον ξέρουμε τι είναι αλλά δεν ξέρουμε τι να κάνουμε.

Τι είναι?
Πρόκειται για μια δερματική κατάσταση με ποικίλα κλινικά συμπτώματα που παρουσιάζεται κυρίως στην εφηβεία αλλά πολλές φορές μπορούμε να την συναντήσουμε και κατά την ενηλικίωση ενός ατόμου. Παρουσιάζεται σε σημεία όπου οι σμηγματογόνοι αδένες υπερλειτουργούν ή βρίσκονται σε υπερπληθώρα. Αυτά είναι το γνωστό «Τ» (μέτωπο, μύτη, πηγούνι), ζυγωματικά, πλάτη, ώμους, στέρνο. Οι σμηγματογόνοι αδένες εκκρίνουν σμήγμα, το οποίο υπερπαράγεται όταν οι σμηγματογόνοι υπερλειτουργούν με αποτέλεσμα το φραγμό των πόρων. Η ακμή εκδηλώνεται είτε με στίγματα λευκά ή μαύρα, είτε με σπυράκια με πύον ή ερυθρά με πύον, είτε με κύστεις μικρές ή μεγάλες.
Ποια η αιτία?
• Ορμονολογικές διαταραχές (εφηβεία, πριν την έμμηνο ρύση, εγκυμοσύνη κ.α)
• Κληρονομικότητα
• Σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών
• Άγχος – Κόπωση
• Υπερανδρογοναιμίες
• Κλιματολογικές συνθήκες (ζεστό και υγρό κλίμα)
• Αλλαγή τόπου κατοικίας, εργασίας
• Λανθασμένη επιλογή καλλυντικών
• Διατροφή (πολλά λιπαρά, σοκολάτες, γλυκά, γαλακτοκομικά, υδατάνθρακες, κόκκινο κρέας, επεξεργασμένα τρόφιμα )
• UV ακτινοβολία
• Σκόνη, ρύπανση
• Φάρμακα
• Έλλειψη ύπνου και καθαριότητας, ποτό, κάπνισμα
• Μικρόβια όπως το προπιονικό βακτήριο και ο σταφυλόκοκκος

Αντιμετώπισή της από την αισθητικό μου
Πριν ξεκινήσουμε ν’ αναφέρουμε τους τρόπους με τους οποίους μπορεί η αισθητική να βοηθήσει ένα ακνεϊκό δέρμα, αξίζει να σημειωθεί πως κάθε περιστατικό δεν είναι το ίδιο. Μπορεί να μην απαιτείται μόνο μία μέθοδος αντιμετώπισης. Και τέλος ένα ολοκληρωμένο ιστορικό θα δώσει την αιτία εκδήλωσης της ακμής, η οποία είναι σημαντική για την επιλογή της μεθόδου αντιμετώπισης, για την αποφυγή της επανεμφάνισης και το χρόνο θεραπείας.
• Βαθύς καθαρισμός
Οποιαδήποτε λοιπόν και αν είναι η αιτία εκδήλωσης της ακμής, αυτό που πρέπει να κάνουμε πρώτα είναι να αναπνεύσει το δέρμα μας! Τοποθετούμε αρχικά το δέρμα κάτω από ένα ειδικό ατμόλουτρο όπου βγάζει απιονισμένο νερό μαζί με όζον, το οποίο είναι αντισηπτικό. Έπειτα απελευθερώνουμε κάθε πόρο ξεχωριστά με ειδικές κινήσεις δακτυλοπίεσης, που μόνο μια πτυχιούχος αισθητικός έχει την κατάλληλη εκπαίδευση να το κάνει χωρίς να τραυματίσει το δέρμα. Με αυτό τον τρόπο συμπαρασύρουμε και το βακτήριο που τον έχει μολύνει. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή σε όλη την πάσχουσα περιοχή, εξαιρετικά σημαντικό είναι το στάδιο της αποστείρωσής της και όχι με οινόπνευμα ή κάποιο άλλο αντισηπτικό προϊόν (καθώς μεταβάλλει το PH της επιδερμίδας μας), αλλά με την μέθοδο των υψίσυχνων. Τέλος αποθεραπεύουμε την επιδερμίδα είτε με επιπλέον αντιβακτηριακά καλλυντικά είτε με ενυδατικά.
• Οξέα φρούτων – Χημικά peelings
Είναι μια θεραπεία που ανήκει στην κατηγορία των peelings και ποικίλει στην συγκέντρωση των οξέων και στο είδος τους. H αισθητικός θα επιλέξει ανάλογα με την περίπτωση το είδος και την συγκέντρωση του οξέως. Τα οξέα λόγω του μικρού μοριακού τους βάρους μπορούν να εισχωρήσουν στα κατώτερα στρώματα της επιδερμίδας εκεί όπου είναι η πρώτη στοιβάδα των κυττάρων και να τα κινητοποιήσουν να αναγεννηθούν πιο γρήγορα. Έτσι να πετύχουμε μια ταχεία αναγέννηση κυττάρων. Εδώ να επισημάνουμε πως οι συνθέσεις των peelings έχουν βελτιωθεί κατά πολύ με αυτές των περασμένων δεκαετιών με αποτέλεσμα να μην αφυδατώνουν και ερεθίζουν την εξωτερική στοιβάδα της επιδερμίδας ούτως ώστε να μην έχουμε δυσάρεστο ξεφλούδισμα και ερεθισμό μετά τη θεραπεία.

Πότε πρέπει να μας προβληματίσει?
Ο ενήλικας είναι σίγουρο πως θα προβληματιστεί, γιατί είτε το είχε περάσει στην εφηβεία και τώρα το ξαναπερνά είτε δεν είχε παρουσιαστεί τότε και εμφανίζεται τώρα. Και ναι πρέπει να δράσει άμεσα γιατί έχει ακριβώς την ίδια αιτιολογία, κλινική εικόνα και πορεία με αυτή που έχουν οι έφηβοι!
Για τους νεαρούς μας φίλους πρέπει να ενημερώσουμε τις μαμάδες πως πρέπει να απευθυνθούν άμεσα στην αισθητικό, ακόμα και αν είναι στην προεφηβεία, ώστε να κρίνει ο ειδικός αν χρειάζεται κάποια θεραπεία και ποιά. Να ενημερώσουν πως πρέπει να φροντίζουν το δέρμα τους, ώστε η ακμή να έχει μια ελεγχόμενη πορεία χωρίς να περάσει στην μολυσματική φάση.
Τα εφηβάκια μας πάλι δεν πρέπει να τα αφήσουμε στην τύχη… Ισχυριζόμενοι πως βρίσκονται στην εφηβεία και είναι κάτι συνηθισμένο, πως έχουν ελλιπή καθαριότητα, δεν τρέφονται σωστά και πως το καλοκαίρι θα τα δει ο ήλιος και θα τα κάψει η αλμύρα…
Αυτές είναι λανθασμένες αντιλήψεις που οδηγούν στην υποτίμηση της σοβαρότητας και στην καθυστέρηση της θεραπείας! Με αποτέλεσμα την μακροχρόνια θεραπεία, περισσότερες ουλές, περισσότερες υπερμαλαγχρώσεις (πιο σκούρες στα σκούρα δέρματα και κόκκινες στα λευκά) και εξέλιξη σε σοβαρή ακμή.
Συμβουλές
Ο σωστός καθαρισμός πρωί και βράδυ και η εφαρμογή μιας κρέμας είναι από τα πρώτα και πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να εκπαιδευτεί να κάνει το άτομο που έχει ακμή. Η επιλογή του καθαριστικού και της κρέμας δεν είναι μια τυχαία επιλογή, για αυτό κρίνεται η συμβουλή ενός αισθητικού ώστε ανάλογα με την περίπτωση να συστήσει είτε καλλυντικά που απευθύνονται σε λιπαρά δέρματα, είτε σε ακνεϊκά, είτε ενυδατικά. Αλλιώς μπαίνουμε στη διαδικασία αγοράς πολλαπλών καλλυντικών και που δεν είναι ιδανικά στην κάθε περίπτωση και που έχουν και αντίχτυπο στην τσέπη.
Η ακμή χρειάζεται μια ήπια προσέγγιση για αυτό λόγο δεν τρίβουμε το δέρμα, σκουπιζόμαστε με χαρτομάντιλα με απαλές και ταμποναριστές κινήσεις. Έτσι αποφεύγουμε να σπάσουμε τις φλεγμονές, να επιμολύνουμε την περιοχή και την μεταφορά σε άλλα σημεία. Η πετσέτα δεν ενδείκνυται καθώς είναι πορώδες και απορροφητικό υλικό και συγκρατεί το βακτήριο της ακμής.
Στα πλαίσια της τριβής συγκαταλέγονται και τα πίλινγκ στο σπίτι. Δεν θέλουμε την συχνή και άναρχη τριβή! Ένας επιπλέον λόγος είναι ο υπερβάλλων καθαρισμός. Όλα αυτά συντελούν ώστε να καταστρέφεται ο υδρολιπιδικό φίλμ, το δέρμα να χάνει την υγρασία και ελαστικότητά του και να ερεθίζεται.
Μια πολύ μεγάλη παγίδα είναι ο υπερβάλλον ζήλος να μετριάσουμε την λιπαρότητα με χρήση αντισηπτικών καλλυντικών και πίλινγκ. Αυτό μπορεί να έχει σαν συνέπεια την υπερέκκριση του σμήγματος ως αναγνώριση ότι το δέρμα δεν έχει ελαστικότητα! Με αποτέλεσμα να πετυχαίνουμε το ακριβώς το αντίθετο.
Να θυμόμαστε ότι δεν πρέπει να ξύνουμε και να αγγίζουμε το πρόσωπο καθώς υπάρχει ο κίνδυνος μόλυνσης, δημιουργίας ουλών και σημαδιών.
Η διατροφή παίζει και αυτή ένα σημαντικό ρόλο. Εμπλουτίστε το καθημερινό σας διαιτολόγιο με φρούτα και λαχανικά που είναι αντιοξειδωτικά. Περιορίστε το αλκοόλ, την καφεΐνη σε καφέ και τσάι, και αναψυκτικά. Αποφύγετε τη συχνή χρήση αλλαντικών και λιπαρών κρεάτων. Πείτε όχι στα γλυκά, επεξεργασμένα τρόφιμα και στους υδατάνθρακες. Παρατηρείστε αν κατά την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων η ακμή επιδεινώνεται. Πιείτε πολύ νερό γιατί το δέρμα χρειάζεται ενυδάτωση.
Αποφύγετε να κρύβετε το πρόσωπο πίσω από τα μαλλιά και αφέλειες καθώς η άκρη της τρίχα λειτουργεί σαν πευκοβελόνα στις βλάβες και επιπλέον είναι βρώμικα.
Επιπρόσθετα το gel μαλλιών και η λακ δυσχεραίνουν την κατάσταση. Στην ίδια κατηγορία είναι η χρήση του τηλεφώνου, κράνους σφουγγαράκια και πινέλα μακιγιάζ. Προσοχή δε πρέπει να δοθεί κατά τη διάρκεια της άσκησης όπου η εφίδρωση μπορεί να είναι και από μόνη της αιτία εκδήλωση της ακμής. Προσπαθήστε να σκουπίζεστε τακτικά με χαρτομάντιλα και όχι με πετσέτες ή να αφήνετε να τρέχει ο ιδρώτας.